5 X HELPOSTI LISÄÄ KASVIKSIA RUOKAAN

Muistatteko, kun alkuvuodesta puhuin ja taisin itselleni pienen lupauksen antaakin siitä, että lisään kasviksia reilusti ruokavaliooni. Ehkä joskus mennään ihan pelkälläkin kasvisruualla (mistä voisin nyt asettaa itselleni uuden haasteen - kasvisruokahaaste!). Tässä on kyllä huomannut, miten helppoa niitä oikeasti on sinne ruokaan lisätä mausta tinkimättä eikä sen aina tarvii olla pelkkää vihersalaattia.


KESÄKURPITSALASAGNE
Kastikkeeseen tulee 400g naudanjauhelihaa, 1 sipuli, 1 valkosipulinkynsi, 400g yrttimaustettua tomaattimurskaa, ruususuolaa ja muita haluamiasi mausteita. Pastalevyjen sijaan tulee noin yksi kesäkurpitsa höylättynä ohuiksi levyiksi. Juustokastikeeseen tulee 2 dl kauramaitoa (tai muuta maitojuomaa), 1 prk juustoruokakermaa, 3 munaa ja ripaus suolaa. Päälle voi lisätä vielä juustoraastetta. Kuvassa oleva pikkuvuoka on noin puolet tästä ohjeesta.

Kuullota kuutioitu sipuli, paista jauheliha ja mausta makusi mukaan. Lisää muut kastikkeen ainekset ja muista maistaa maku kohdalleen. (Älkää hämääntykö siitä, että tuolla mun kastikkeessa näkyy pari spagetin pätkää, koska mä olin tällä kertaa niin laiska, että vedin tuonne lasagneeni Topin spagettikastikkeet (oikeestaan täysin samat ainekset), se on sinne näköjään pari spagettia pudottanut vahingossa, mutta ne ei kuulu mun reseptiin haha.) Höylää kesäkurpitsa ohuiksi ja sekoita juustokastikkeen ainekset toisiinsa. Kasaa vuokaan vuoron perään jokaista kerroksittain lasagnen tapaan ja lisää päälle halutessasi juustoraastetta. Paista n. 175-200 asteessa 45 min ja anna sen jälkeen vetäytyä hetki.


PUNAJUURILIHAPULLAT
Sekoita hyvin tasaiseksi massaksi 400 g naudanjauhelihaa, 1 sipuli, mausteita ja tuoreita yrttejä makusi mukaan, pari raastettua tuoretta punajuurta ja 1 muna. Pyörittele pulliksi ja paista uunissa 225 asteessa noin 15-20 min tai kunnes ne ovat kypsiä. Tarjoile vaikkapa tumman pastan, bataattiranskalaisten, uunikasvisten tai ruokaisan salaatin kera.


KASVIKSET LISUKKEKSI UUNISSA/PANNULLA
Levitä uunipellille kuutioituina bataattia, paprikaa, sipulia, porkkanaa ja parsa- ja kukkakaalia. Lisää mukaan vähän oliiviöljyä ja mausteita makusi mukaan. Paista uunissa 200 asteessa 20-30 min tai kunnes ne ovat kypsiä. TAI keitä parsa- ja kukkakaali, porkkanan palat ja muita haluamiasi kasviksia kypsiksi. Voit joko pitää ne vain keitettyinä tai vielä paistaa rapeiksi pannulla ja maustaa sopiviksi. Molemmat sopii ihan minkä tahansa lisukkeeksi pastan, riisin ja perunan tilalle ja oikein maustettuina maistuu kyllä kelle vaan!


SALAATTI SMOOTHIEN MUODOSSA
Joskus, kun se salaatti ei nappaa niin kokeilepa vetää se tässä muodossa. Ja jos oot maistanut vaan aivan törkeen pahan makuisia vihersmoothieita, niin kokeile vielä tätä ennen kuin tuomitset. Tarviit muutaman lehtikaalinlehden, kourallisen pinaattia, nipullisen tuoretta vahvaa minttua, 1 avokadon, 1 omenan, 1 jäisen banaanin, tilkan sitruunamehua ja Alpron kookosjuomaa. 


KUKKAKAALIPOHJA PIZZAAN
Viimeisenä muttei vähäisimpänä vähän erilainen pizzapohja, jota syötin Topillekin eikä se tajunnut mitä se oikeesti oli, joten maistuu ihan jees niillekin jotka kaikkea vihreää ja kasvista karttaa. Pohjaan tulee yksi iso kukkakaali raastettuna, reilusti parmesaania raastettuna ja 3 munaa. Sekoita massa hyvin, levitä uunipellille huolellisesti ja paista pelkkää pohjaa 200 asteessa 20 minuuttia. Täytteeksihän voit laittaa mitä ikinä mielitkin, mutta meillä mentiin tälläisellä kombolla että: tomaattikastike, ilmakuivattukinkku, vihreäpesto, mozzarella, aurajuusto ja kirsikkatomaatti. Lisää täytteet pizzan päälle ja paista vielä noin 10 minuuttia ja viimeistele tuoreella rucolalla, tuoreella basilikalla ja parmesanmuruilla.

Jos muut mun ruokareseptit kiinnostaa, niin tuolloin vuoden alkuvaiheessa tein tälläisen postauksen, josta löytyy ihana kookoksinen kanakeitto, tulinen bataattisosekeitto ja pinaattikanapasta. 

Miten sä lisäät mieluiten kasviksia ruokaan? Ja hei, otan mielelläni vastaan vinkkejä ja reseptejä hyviin kasvisruokiin ja vegejuttuihinkin!

xx M

7 kommenttia

  1. hei ihanaa, just tällasta mä tarvitsen! kasvikset on mulle kauheen vaikeita yhdistää mihinkään, yleensä mun ruuasta löytyy vaan herne-maissi-paprikaa... :-D

    http://sannialina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa että tulee tarpeen! :) Herne-maissi-paprikassakaan mitään vikaa! Sen tai vaikkapa papuja/kikherneitä/linssejä voisi heittää tuonne lasagnen kastikkeeseen myös sekaan!

      Poista
  2. Ei olekaan tullut mieleen tehdä lindströminpihvejä lihapullamuodossa! Huikea postaus muutenkin, usein jää kasvisten käyttö vahingossakin vähemmälle :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin sitten vain kokeilemaan! :D Kiitos, ihana kuulla että oli hyödyksi ja mieleinen!

      Poista
  3. Tää oli kyllä hyvä ja hyvin inspiroiva postaus omiinkin ruokailuihin. Mä maistoin ensimmäistä kertaa kasvislasagnee joskus pari kolme vuotta sitten ja rakastuin heti! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla!:) Joo ne on oikeesti yllättävänkin hyviä!

      Poista
  4. Meillä syödään kasvislasangnea (parempaa kuin tavallinen jauheliha lasangne, ainakin meistä). Joo ja tää on siis miehen suosikki ruoka! Ja kanakiusausta tehdään myös, johon laitetaan kukkakaalia,bataattia, porkkanaa ja perunasipulisekotus ja sitä kanaa tietty.. : D +aurajuustoa.

    VastaaPoista

Back to Top