NO NE ENNAKKOLUULOT

Kaikilla on niitä. Ne vaan tulee ja se on ihan okei.

Sulle ja mulle vaan muodostuu mielikuvia ja ennakkoluuloja tai -odotuksia esimerkiksi ensikohtaamisella tai kadulla ohi kävellessä tai kun tiedät vaan jonkun tyypin niin sanotut taustatiedot - mitä se tekee, miltä se näyttää ja millasista jutuista se on kiinnostunut. 

Eikä tälle varmaan voi mitään?



Mutta se juttu jolle sä voit jotain, on sun oma käytös, halu tutustua ja se, otatko siitä huolimatta ennakkoluulottomasti minkä tahansa tyypin vastaan ja et muodosta siitä sitä lopullista faktaa ja tuomiota omassa päässäs, että toi on tollanen ja toi tollanen, koska se voi ollakin tosi erilainen kun mitä ne sun ennakkoluulot kertoo. Annat mahdollisuuden siitä huolimatta olla ihan millanen vain (kyllähän tää toimii niin hyvässä kuin pahassa, mutta jos se lähtökohta olis kuitenkin positiivinen kunnes toisin todistetaan) etkä anna sun ennakkoluulojen ja ekojen mielikuvien määrittää sitä millanen toinen on, vaan oot avoin sille.

Tää miks halusin ottaa tän asian esille on vaan se, että tää on ihan arkipäivää ja varmasti tuttua jokaiselle. Mulle on tää tullut puheeksi viimeaikoina niin ystävien kuin melko tuntemattomienkin kanssa ja sen lisäks luin jokin aikaa sitten netissä hyvää keskustelua tästä ja eriarvoisesta kohtelusta.

Ja siis joo, kyllähän tätä tapahtuu, vai mitä?

Mä pyrin aina siihen, mistä tossa ylempänä puhuin, että vaikka tulee ennakkokäsityksiä ja mielikuvia, niin en pidä niitä totuuksina vaan tiedostan, että ne voi ollakin aivan päinvastaiset enkä näin määritä tai lokeroi ketään minkäänlaiseksi tyypiksi tietämättä ja tuntematta.



Mä tiedän, että myös musta voi saada monenlaisia ennakkokäsityksiä ja mielikuvia tuntematta sen paremmin tai vaikkapa jo ihan täältä netistä?

Ymmärrän, että se eka ajatus musta mua ja mun luonnetta tuntematta voi olla vaikka mun ammatin, harrastusten, mielenkiinnonkohteiden ja ulkonäön perusteella hyvin erilainen kuin mitä loppupeleissä sitten oonkaan, jos vaan satun tykkäämään esimerkiksi laittautumisesta. Tai se harha, että olisin tyhmä, koska en oo korkeakoulussa tai se ehkä yleisin jos mua on vaan pari kertaa isommassa porukassa nähnyt, että oon vaan tosi hiljainen ja ujo, vaikka se ei oo sitä, mä vaan en uudessa porukassa oo mikään kilpahuutaja ja sillon enemmän kattelen sivummalta jos näitä äänekkäämpiä löytyy (varsinkaan, koska mun ääni ei oo mikään hirveen iso haha). 

Mulle on myös sanottu, että joku sai musta ihan uudenlaisen kuvan, kun kuuli mun äänen ja näki mun olemuksen ja ulkoisen habituksen, mikä on musta aika suuri tekijä siinä, minkälaisena tyyppinä jotain pidät. (Niitä mun höpötyksiä voi nähdä välillä mun snäpin (@mvrianne) puolella jos ne kiinnostaa, vielä kun en tänne oo videopostauksia saanut aikaan.)



Mutta ne harrastukset, mielenkiinnonkohteet ja ulkonäkö ei oikeestaan kerro susta, siitä susta joka on siellä sisällä, juuri mitään. Ne kertoo siitä ehkä mikä sua kiinnostaa ja mistä sä tykkäät, mutta ei välttämättä sen enempää sun luonteesta tai siitä kuka sä oikeesti oot. Toki on niitä juttuja joissa tarvitaan tiettyjä ominaisuuksia ja näin pystyy päättelemään, mutta se ei ehkä avaa sitä kuka oot persoonana ja kokonaisuutena.

Muistakaa se.

Ja sit on näitä joilla vaan on perus bitch face, mikä ei myöskään kerro tyypistä välttämättä mitään, se vaan voi olla sen perusilme tai meikin aikaansaannos. Älkää antako senkään hämätä, sieltä takaa voi löytyykin joku maailman ihanin tyyppi.



Toivottavasti saitte tästä kiinni, olisin voinut tätä jatkaa vaikka mille kantille, mutta jätän tän nyt tähän. Mitä ajatuksia? Tuomitsetko sä vaikka ulkonäön perusteella? Tai ootko sä saanut osakses minkäänlaisia ennakkoluuloja?

xx Marianne

31 kommenttia

  1. tää postaus oli niiiiin asiaa jälleen! huh.

    ennakkoluuloja on aina, varmasti ihan aina, ihan jokaisella. mutta kuten kirjoititkin, jokainen ite päättää kuinka niiden suhteen toimii. mäkin tiedostan omaavani ennakkoluuloja, mutta yritän muistaa ettei ne todellakaan ole mitään ehdottomia totuuksia! annan jokaiselle mahdollisuuden puhtaalta pöydältä näyttää millainen ihminen on todella on kyseessä - vaikka se välillä vaikeaa onkin, ennakkoluulot kun voi olla tosi syvään juurtuneita. oon itsekin huomannut joidenkin pitävän mua pinnallisena blogijuttujen perusteella, kun blogissa useimmiten näkyy asuja ja muuta hömppää. mutta se on vaan pieni pala pintaa, se arjen pakopaikka keskittyä kaikkeen tyttömäiseen ja kauniiseen. tärkeintä on se mitä sieltä sisältä löytyy, ja itsekin oon äärimmäisen syvällinen, tunteellinen ja pohdiskeleva tyyppi. you rock! ♥

    http://sadepisaroitaniitynkukkasilla.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, että herätti ajatuksia! Kiitos ♥♥ Ja joo ihan totta puhut, mun parasystävä on tohon muka pinnallisuuteen sanonut hyvin mua puolustaakseen, että on eri asia olla esteetikko kuin pinnallinen. You rock too!

      Poista
  2. Mulla on ennakkoluuloja. Ihan jokaisella varmasti on ja se on ihan normaalia, jonkinlainen ihmisten synnynnäinen puolustusmekanismi varmasti. Mutta niiden ei kuulu antaa olla liian hallitsevia tai vaikuttaa järkiajatteluun. Vaikka mulle tulisi ennakkoluuloja, mä kohtelen tätä ihmistä ystävällisesti ja ihan yhtä hyvin kuin muitakin näyttämättä ennakkoluulojani ulospäin - ja sitten muutan niitä ajatuksiani jos ennakkoluuloni osoittautuvat vääräksi. Terveisin minä joka näytän kuulemma vittumaiselta ämmältä, mutta oon tosi mukava kun muhun hieman tutustuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan asiaa puhut, mukava kuulla, että oot samoilla linjoilla! Oispa kaikki muutkin :D Ps. Musta näytät aivan upealta!!

      Poista
  3. Oi vitsi miten hyvä postaus! Kaikkien pitäis kyllä muistaa nää jutut! Mun mielestä mulla on just semmonen bitch face, vaikka en tarkotuksella näytäkkään äkäseltä! :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana, kiitos Katja! :) Haha, noo ei sulla ainakaan oo ollu sillon kun oon sua nähnyt, dont worry :D

      Poista
  4. Anteeksi, että sivuutan tän postauksen aiheen näin törkeesti, mutta sun meikki ja kulmat näyttää ihanalta!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä mietin ihan samaa :D Mietin myös kui upeat silmät ihmisellä voi olla ja miten just ton väriset silmät + tumma tukka = <3 <3 <3 ..ehkä täytyy myöhemmin palata vielä lukemaan tekstikin ;D

      Poista
    2. Voi teitä, kiitos ihan superisti! ♥♥ :D

      Poista
  5. Ihan törkeän hyvä postaus ja niiin täyttä asiaa!! Ennakkoluuloja on ihan varmasti kaikilla, mullakin vaikka kuinka haluaisin kutsua itseäni suvaitsevaiseksi. Onneksi asian voi tiedostaa ja sille voi tehdä jotain! Mä oon saanut koko elämäni olla se porukan "hikke" ihan kun koulumenestys määrittäisi kaiken mitä mä oon. Oikeesti kiitos tästä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Miia! Ihana ♥ Niimpä! Ja hei, se on ihan todella arvostettavaa että on hyvä koulussa ja panostaa, siitä voi itseään kiittää sitten myöhemmin :) Vaikka tottahan säkin puhut, ei se määritä sitä kuka sä oot!

      Poista
  6. Ihana teksti ja aihetta sivuten; oot törkeen kaunis!

    VastaaPoista
  7. Ennakkoluuloja on ihan varmasti kaikilla, mutta se on juuri se juttu antaako niiden vaikuttaa sun käytökseen. Ja stereotypiat yhtenä, joka liittyy mielestäni ennakkoluuloihin. Hyvä postaus, herätteli taas ajattelemaan näitä asioita. Ps. Rupesin seuraan sua snäpissä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo stereotypiat linkittyy tähän aika vahvasti! Kiitos, mukava kuulla! :) Ja jee, kiitos!

      Ja muillekin, kiitos, oon saanut tän jälkeen ihan hulluna snäppiseuraajia! :D

      Poista
  8. Niiin huippuhyvä postaus! :) ja ihan superihania kuvia sinusta!

    VastaaPoista
  9. Olipa hyvä postaus ja täyttä asiaa! Monesti itsellenikin tulee niitä pieniä ennakkoluuloja silloin tällöin, mutta olen ajan saatossa oppinut että "älä tuomitse, ennen kuin tutustut", ja se oikeasti pitää paikkansa. Nuorempana lokeroi ehkä liiankin helposti ihmisiä ulkonäön perusteella, mikä näin myöhemmin ajateltuna oli todella tyhmää ja lapsellista. Usein ihmisillä, jotka kiusaavat ja pilkkaavat toisia, on itsellään jotain ongelmia elämässään, ja se on auttanut itseänikin ymmärtämään tiettyjen ihmisten toimintaa.. Kaikille tulisi kuitenkin antaa mahdollisuus, ulkonäöstä tai mistään muustakaan ulkoisesta tekijästä riippumatta :) Ihania kuvia muuten ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tuuli! ♥ Ihana kuulla, että oli mieleen ja herätti ajatuksiakin! Hyviä pointteja :)

      Poista
  10. Tosi hyvä postaus! Ennakkoluuloja on varmasti kaikilla, jotkut antaa sen vaikuttaa enemmän ja toiset taas ei.. Mua harmittaa, että monet antaa ennakkoluulojen olla syy olla tutustumatta ihmiseen tai jopa uuteen paikkaan. Ps, siis nuo sun kulmakarvat on ihan perfect! :-D

    http://olderthanyesterday.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Milla! No niimpä, muakin harmittaa koska sitten voi jäädä niin paljon välistä! Ps. Voi ihana sinua, kiitos! :D

      Poista
  11. Todella hyvä postaus ja sisälsi kyllä paljon omiakin ajatuksia. Vaikka mullakin on ennakkoluuloja, pyrin olemaan tuomitsematta ihmistä sen perusteella, mitä hänestä ehkä netin tai ulkonäön perusteella tiedän. Olen joskus tehnyt kamalia tuomioita päässäni jostain ihmisestä ja myöhemmin todennut, että ei vitsit, toihan on ihan huipputyyppi! Itse opin ja kasvan joka päivä jollain tavalla ja olen sen vuoksi onnistunut välttämään sen suurempia tai pahempia ennakkoluuloja. Mutta kuten sanoit, jokainen päättää itse, millä tavalla toimii.

    Olen aiemmin maininnut omassa blogissani, että mulla ehkä on ihmisvihaa, mutta se juontaa juurensa aikalailla siitä, millä tavalla ihmiskunta yleisellä tasolla toimii. En koe ihmisvihaa ainoastaan yhden tietyn ihmisen teoista, vaan siitä, millaiseksi kokonaisuudeksi maailman ihmisten käytös muodostuu. Tästäkin olen pyrkinyt pääsemään eroon, mutta kyllä siellä pääkopassa saattaa aina välillä olla sellainen ääni, joka pistää hanttiin. Joka tapauksessa, pidin tästä postauksesta todella paljon. Monen ihmisen pitäisi lukaista tämä!

    Ja kaiken lopuksi sanon vielä, että onpa kauniita kuvia, erityisesti tuo viimeisin. Niin kaunis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa kuulla, että löytyi samoja ajatuksia! Ja jep, kaikki me opitaan ja kasvetaan joka päivä :) Tavallaan ymmärrän mitä ajat tuolla ihmisvihallakin takaa. Mutta ihana kiitos paljon kauniista sanoista ja ajatuksista! ♥

      Poista
  12. Mua itseäni ärsyttää eniten se, kun luodaan ennakkoluuloja ihmisistä ainoastaan jonkun toisen henkilön mielipiteen pohjalta. Pyrin aina itse tutustumaan ihmiseen ilman ennakkoluuloja, enkä vain kuuntele mitä muut puhuvat. Tosi ihana postaus ja oot niin älyttömän kaunis! ♥

    E.K.S.
    https://eks-katariina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on myös ihan totta! Pitäis jokaisen pitää mielessä :) Kiitos superisti! ♥

      Poista
  13. Voi Marianne oot ihana <3 niin täällä blogissa ja livenä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana! ♥ Kuin myös, ehkä törmäillään parin vkon päästä BID'ssä? :)

      Poista
  14. Siis todella hyvä postaus!! Itekin pyrin siihen, että vaikka joku ihminen herättääkin ennakkoluuloja ei se saa ikinä vaikuttaa siihen miten ihmistä kohtaan käyttäytyy. Itsekkin kun olen ujo niin moni on luulut että olen ylimielinen kun en mene puhumaan, vaikka oikeasti en uskalla!!:D Siksi yritän itsekin miettiä aina, että ei saa tuomita ketää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kuulla että oli mieleen ja herätti ajatuksia! Hyviä ajatuksia vieläpä :) Ja joo toikin, että joko jos on hiljaa niin luullaan ylimieliseks tai yliujoks, mitä mä nyt en koe olevani kumpaakaan mutta ilmeisesti mitään muuta vaihtoehtoa ei löydy :D Ehkä se just sen takia on helpompi osata ajatella näin kun on kohdannut niitä ennakkoluuloja ärsyyntymiseen asti.. :D Se on oikeesti tosi harmi!

      Poista
  15. Mä olen opetellut eroon ennakkoluuloista, mutta helppoa se ei ole.

    Mä olen viime aikoina joutunut miettimään asiaa jonkin verran, koska en itse ole ollut ihan "täysillä", on ollut stressiä, sairautta ja vaikeuksia ja siksi olen ollut poissaoleva ja uusissa tilanteissa erilainen kuin yleensä ja musta on voinut saada välinpitämättömän kuvan, koska olen vain toljotellut.

    Susta saa kyllä kuvan hiljaisesta ja ujosta tyypistä, mutta mä ainakin lähinnä vaan mietin, kun tavattiin, että hyvänen aika, miten kaunis olet :) Seuraava ajatus oli, että mitähän meikkipohjaa sä käytät. Sulla on niin kiva hymy, että se paljastaa, että olet mukava ihminen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei varmastikaan :) Kaikilla varmaan sattuu noitakin kausia, että ei käy ihan täysillä ja mielessä saattaa olla niin paljon juttuja, että saattaa antaa ihan väärän kuvan muille, mutta ei aina tarvii jaksaa antaa parastaan ja se on ihan ok :) Voi ihana kiitos kamalasti kauniista sanoista!! Meikkipohjassa luotan Lumenen valoaheijastavaan pohjustusvoiteeseen, cc -voiteeseen, riittävän vaaleaan peitepuikkoon ja kevyeen puuteriin. Päälle varjostuksia, korostuksia ja poskipunaa fiiliksen mukaan :) Täytyy tehdä tänne päivitetty versio arkimeikistä lähiaikoina!

      Poista

Back to Top