VIIME VIIKON RUUAT JA TREENIT

Toivoitte multa vähän ruokapäiväkirjaa, joten saamanne siis pitää. Pidin vähän kirjaa viime viikon siitä, mitä sinne suuhun tuli laitettua ja vähän treeneistäkin. Mutta sanon heti alkuun, että nääkin vaihtelee hyvin paljon viikon mukaan, miten sattuu viikon aikatauluihin sopimaan ja kouluviikkoina tietty syön joka päivä koulussa ison annoksen sitä, mitä on tarjolla ja tällöin tulee syötyä myös ne kaksi pääruokaa päivässä, nyt ne jäi oikeastaan siihen yhteen. Joskus treenaan enemmän, joskus vähemmän ja joskus syön ihan eri juttuja kuin mitä tällä viikolla, mutta tässä nyt yks esimerkki mun viikosta. 

Ja sanon kyllä  myös, sen että ruokailun säännöllisyyteen voisin parantaa ainakin, että en nyt välttämättä sano että tästä olis kovin ideaali ottaa mallia sen suhteen. Ja sen, että kun treenaan ja enimmäkseen lihaskasvupainotteisesti niin tiedän, että ruokaa täytyis luultavasti olla vähän enemmän, mutta toisaalta näistä vaikea arvoida kun määriä ei ole ylhäällä. Joka tapauksessa, tässä tulee!




MAANANTAI

9:00 - kaurapuuro (1 dl kaurahiutaleita + 2dl vettä) raejuustolla ja marjoilla, vesi
11:30 - vadelmasmoothie (mantelimaitoa + vadelmia + banaani + kaurahiutaleita + chiasiemeniä), kaksi riisikakkua kotitekoisella nutellalla ja banaaniviipaleilla
12:45 - omena ruuanlaiton yhteydessä
14:00 - lasagnea täysjyväpastasta ja naudanjauhelihasta aurajuustolla (tosi iso annos!), raejuustoa, vihersalaattia ja vesi
19:00 - Alpro Go On -soijarahka mangon makuisena, kaksi riisikakkua voilla, kinkulla ja juustolla, vesi ja inkivääritee

TIISTAI

9:00 - iso kulhollinen vadelmatuorepuuroa edellisen päivän lopusta smoothiesta (lisätty noin desi kaurahiutaleita ja chiasiemeniä), vesi
11:00 - banaani
14:00 - edellisen päivän lasagnea, raejuustoa ja vihersalaattia, vesi
16:00-18:00 - salilla jalkatreeni ja paljon vettä + pyöräilyt sinne ja takaisin
18:00 - suklaanmakuinen proteiinijuoma mantelimaitoon
20:00 - kaksi tonnikalalämppäriä ruisleipiin, vesi ja appelsiinitee
22:15 - riisikakku voilla, kinkulla ja juustolla, vesi

Nää näyttää kyllä näin kirjoitettuna tosi vähälle! Ja siksi en oo enää maanantai-illasta syönyt normaalista poiketen mitään, ihan vaan koska toi lasagneannos oli niin jättimäinen ja menin aikaisin nukkumaan ähkyssäni.


KESKIVIIKKO

10:00 - mustikkasmoothie, kaksi riisikakkua voilla, kinkulla, paistetuilla kananmunilla ja juustolla, vesi
12:00 - tonnikalapastasalaattia (jäävuorisalaattia, versoja, keitettyjä munia, luumutomaattia, kurkkua, omenaa, täysjyväpastaa, tonnikalaa öljyssä, auringonkukansiemeniä), raejuustoa, vesi
15:00 - kaurapuuro raejuustolla ja äidin omenasoseella ja lusikallisella kotitekoista nutellaa, vesi
16:00-18:00 - salilla yläkroppatreeni ja paljon vettä + pyöräily sinne ja takaisin (normaalisti olisin käynyt myös piloxing -tunnilla mutta se oli peruttu tällä viikolla)
18:00 - proteiinijuoma
20:15 - neljän munan munakas (eli iso!), jonka välissä paprikaa ja kalkkunasuikaleita, vesi
21:45 - inkivääritee


TORSTAI

9:00 - kaurapuuro raejuustolla ja äidin omenasoseella, vesi
10:30 - latte macchiatto Paahtimo Papussa, vesi
14:00 - bansku pahimpaan nälkähätään, sillä viihdyinkin turhan pitkään Papussa ruokailun kannalta
14:30 - edellisen päivän pastasalaattia iso annos, raejuustoa ja vesi
18:30 - täysjyvätortillalätystä pizza kalkkunasuikaleilla ja kananmunalla, vesi
21:00 - suklaajätskiä, vesi

Mä vaan joskus unohdun esim kaupungille ja sitten havahdun, että kuolen nälkään ihan just... Älkää ottako mallia, ei hyvä!


PERJANTAI

9:30 - kaurapuuro samalla setillä kuin yleensä, vesi
12:15 - sitä samaa pastasalaattia, raejuustoa, riisikakku leivänpäällystäytteillä ja vesi
14:00 - banaani
14:45-16:25 - salilla jalkatreeni ja paljon vettä + pyöräilyt sinne ja takasin
16:25 - proteiinijuoma
16:30 - salilla tanssitunti johon sisältyi myös lihaskuntoa
17:30  - vesi
18:15 - täyttävä mustikkasmoothie
20:30 - yksi pizzapala Topilta ja oma pizza täysjyvätortillalättyyn kalkkunasuikaleilla ja kananmunalla, vesi
21:00 - lasi valkoviiniä ja suklaajätskiä


LAUANTAI

10:00 - iso annos kaurapuuroa samoilla seteillä kuin yleensä, vesi
12:30 - chailatte Coffee Housessa
14:45 - paistettua jauhelihaa, kukka- ja parsakaalia, porkkanaa wokkityylillä, raejuustoa, vesi
18:30 - kaksi isoa täysjyvätortillaa jauhelihatäytteellä salaatin kanssa, vesi
20:30 - banaani- ja omenapaloja kipollinen

No  mites tää mun lauantai? En montaa ateriaa kyllä syönyt, mutta toisaalta annoskoot oli aika suuria niin eipä tässä muuta tarvittukaan.

SUNNUNTAI 

9:00 - vesi
(tässä välissä unohduin selaamaan pariksi tunniksi Pinterestiä sänkyyn jouluinnostuksissani...)
11:00 - Alpro Go On -soijarahka mangon makuisena, kaksi riisikakkua voilla, kinkulla, juustolla ja paistetuilla kananmunilla, vesi, inkivääritee
14:30 - kaurapuuro raejuustolla, mantelimaidolla ja marjoilla (mulla oli näköjään koko päivä tähän asti pelkkää aamupalaa haha...)
16:00 - makaroonilaatikkoa täysjyvämakaroonista ja naudanjauhelihasta aurajuustolla, raejuustoa, vihersalaattia ja vesi
17:30  - pari palaa suklaata
18:15-21:00 - banaani, salitreeni yläkropalle, tanssitunti ja paljon vettä + pyöräilyt sinne ja takasin
21:00 - proteiinijuoma
21:30 - pari palaa tortillalättypizzasta jossa oli täytteenä jauhelihaa ja kinkkua, vesi


Okei en osaa itse analysoida tätä mun syömistä sen enempää (ja senkään vuoksi en sano, että kannattaako tästä mitään mallia sinänsä ottaa) ja niin kun sanoin alussa, välillä syön enemmän ja erilailla, välillä treenaan myös enemmän. Lähinnä syön mitä milloinkin tekee mieli ja tuntuu hyvältä. Fiilispohjalta aikalailla sen suuremmin miettimättä. Masu täynnä ainakin oon nukkumaan mennyt joka päivä.

Täytyy ottaa tää kyllä toteutukseen myös joku muu viikko! Mitä tykkäsitte tälläisestä postauksesta?

xx Marianne

22 kommenttia

  1. moikka Marianne :-) En todellakaan halua kritisoida sun ruokailurytmiäsi/mitään sun arjessa, mutta tulevana ammattilaisena silmääni pisti salitreenin jälkeinen ruokailu. Kerroit tekeväsi salilla lähinnä treeniä lihaksen kasvatus mielessä. Syöt kuitenkin protskujuoman vasta 2h ennen treeniä ja seuraavan aterian hieman myöhemmin.

    Salitreenin jälkeen olisi hyvä nauttia protskut tai pieni välipala (esim. banaani) heti/melko pian treenin jälkeen jotta lihaskehitystä alkaisi tapahtumaan nopeasti. Ravinnerikas ruoka sitten hiukan myöhemmin, mieluiten tunnin/kahden sisällä jottei lihakset mee kataboliseen tilaan, eli lihaskehitys alkaa hidastumaan kun lihakset ei kehittyäkseen saa kropasta tarvittavia ravinneaineita.

    Toivottavasti ymmärrät etten todellakaan halua kritisoida sun tapojasi tai arkeasi, haluan vain auttaa :-) Toivotan paljon treenimotivaatiota sun syksyysi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! :) Tarkoitatko siis treeninjälkeistä ruokailua? Juon protskut heti treenin perään, laskin tuohon vain ajan jonka salilla about pyörin (aika kun salille tulen ja sieltä lähden), mutta juon protskujuoman aina ihan heti sen jälkeen ja syön sitten siitä tunnin tai parin päästä :) Kiitos kuitenkin palautteesta ja vinkeistä! Samoin sinulle :)

      Poista
    2. Korjasin tuonne kokonaiset treeniajat selkeyttääkseni. Mutta jos sulla on ammattilaisen näkökulmasta heittää kommenttia tai vinkkiä muuten tähän mun ruokailuun niin otan ihan mielelläni vastaan kehitysideoita! :)

      Poista
  2. Aika hyvälle viikolle kuulostaa! Kiva kuulla että sielläkin syödään ihan normaaleja ruokia, välillä tuntuu että itse vaikuttaa todella tylsältä kun syö perus arkiruokaa kuten lasagnea tai muuta sen tyyppistä :D Täytyykin kokeilla noita tortillapohjia pizzapohjina, veikkaan että toimii todella hyvin!

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla kiitos! :) Joo siis hyvä lasagne ja makaroonilaatikko on täällä aika vakkarit ja niin hyviä (varsinkin kun tunkee täyteen aurajuustoa t. aurajuustohullut) ja sen lisäks pitää miettiä vähän senkin kannalta, että riittäis mahdollisesti molemmille useemmaks päiväks ja niin että Topi saa siitä vielä töihin ruuaksi :D Tortillapizzat on nekin ihan vakio täällä! Ja suosittelen kokeilemaan lasagneen pastalevyjen tilalle tortillalättyjä!!

      Poista
  3. Ihan hyvältä viikolta tuo kuulostaa! Aurajuusto on ihan parasta haha! Mun poikaystävä tökkii sitä ihan joka paikkaan, enkä kyllä sano vastaan :-D

    http://olderthanyesterday.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva! Jooo haha täällä tökitään kans kilpaa! :D

      Poista
  4. Kuulostaa hyvälle! :) Ps. Nams mitä ruokia oot kuvaillut tähän postaukseen<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! :) Voi kiitos paljon ♥

      Poista
  5. Tätä oli kiinnostavaa lukea ja tosi kauniita kuvia olet ottanut! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi kiva, että pidit! :) Kiitos Kristiina!

      Poista
  6. Pakko kysyy et mitä toi sun koulunkäynti on olevinaa ku ruoka-aikojes perusteella et näytä ees käyvän siel?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuten tekstin alusta käy ilmi niin juuri tällä viikolla ei ollut koulua ja kerroin, että niinä viikkoina ruokailu on luonnollisesti vähän erilaista :) Koska oon aikuispuolella niin lähipäiviä on karkeasti sanottuna joka toinen viikko.

      Poista
    2. Eiks kanttis sit hankkii vaikka niinku oikee TYÖ kerta on aikaa, eikä elää poikkikses rahoilla? Vai eikö sulle kelpaa mikää "huonompi" työ ku et alas töitä saa, ku piti opiskella jokski kosmetologiks :D Kaupan kassalle ja siivoojaks ainaki pääsee, mut mikäs sit siinä jos raha kannetaa nenän etee olemalla kotonaki vaa.

      Poista
    3. Kyllä mulle kelpaa ns ''huonompikin työ'', ei ole siitä kiinni :) Työn saanti ei oo mikään itsestäänselvyys ja kosmetologin töitä en tee kuin keikkatöitä ihan vaan koska en halua kosmetologiyrittäjäksi ainakaan tässä vaiheessa elämää. Ja ei, en elä poikaystäväni rahoilla. Jollakin taitaa olla nyt vähän liikaa aikaa miettiä muiden elämää, mutta kiva kun kiinnostaa niin kovin :)

      Poista
    4. Tottakai se laittaa miettimään kun toinen netissä leveilee ainaisilla vapaapäivillään ja silti tuntuu olevan rahaa aina uusiin vaatteisiin, kenkiin, sisustamiseen, prameisiin ruokailutottumuksiin yms. Ja sit et on vielä mahollista opiskella itellee toinenki ammatti, joka ei työllistä ku ihan max keikkahommiin kerran vuoteen JOS tuuri käy, taitavia valokuvaajia jopa ilman mitään tutkintojakin on pilvin pimein.


      Jos sulla siis on noin paljon extrarahaa elää noin niin kivat sulle, mutta olis myös varmaa ihan fiksua herätäki välillä. Kyllä normikansalaisen elämässä pitää tehä ihan tekemällä töitä 5/7 pvää per viikko 8h per päivä et pärjää, toivottavasti ei tuu sulle myöhemmi shokkina ku oot tottunu vaan lomailuun.

      Poista
    5. Mä en mielestäni leveile yhtään millään, mutta harmi, jos koet asian niin. Se ei ole mun tarkoitukseni. Jokainen käyttää rahansa valitsemallaan tavalla, elämä on valintoja ja mulla on muitakin omia tuloja kuin opintotuki. Ymmärrän sun pointtis, mutta niin kun sanoin, se on miten rahansa käyttää ja mä myös esimerkiksi myyn kirpparilla paljon tavaraa joista myös saan rahaa ja en mä kyllä kovinkaan kallista ruokaa syö. Ja se, että menot (myös ne ruoka) puolittuu kun asuu yhdessä, mutta se ei oo yks yhteen sen kanssa, että eläisi toisen rahoilla. Ja mä koen, että mulla ei oo tän ikäsenä vielä kiire yhtään mihinkään ja jos mun unelma on pienestä lähtien ollut kouluttautua valokuvaajaksi niin kyllä mä sen sitten myös teen jos mulle siihen mahdollisuutta tarjotaan. Ja kyllä vaan mä olisin ihan mielelläni ''oikeissa töissä'' ja sellaisen haluaisinkin tähän koulun rinnalle ja ne keillä on työpaikka niin saa olla tosi kiitollisia siitä. Usko pois, ei tuu tuo shokkina ei tarvitse huolehtia.

      Mun raha-asiat ja muut ei kuulu tänne, eikä mun tarvitsis vastata kommentteihin, joissa niistä udellaan ja tehdään välillä jopa törkeestikin omia olettamuksia. Enkä näin lähtökohtaisesti ymmärrä, miksi ne edes ketään kiinnostaa.

      Poista
    6. Kertoo paljon, ku hiillyit tästä tällä tavalla :D

      Poista
    7. Sitten sulla on erikoinen käsitys hiiltymisestä :)

      Poista
  7. Hei! Oli todella mielenkiintoinen postaus! :) itse opiskelujen myötä olen todella paljon perehtynyt ruokavalio sekä urheilu juttuihin. Joten tältä katsomalta viikkosi ruokailut ovat olleet pääpiirteittään hyviä. Mutta jos saan antaa pari vinkkiä? :) voi olla, että mitä tässä höpötän niin tiedät jo, mutta noo kertaus on opintojen äiti :D Kun sinulla on ilmeisesti tavoitteena lihasten kasvu, niin lihakset tarvitsevat ravintoa, jotta ne pääsevät kasvamaan. Treenin aikana lihakset siis vaurioituvat ja jos ne eivät saa tarpeeksi ravintoa niin lihasten palautuminen ns oikeaan tilaan kestää kauemmin eikä ne pääse kasvamaan (lihas kasvaa siis levossa) yms. Minun mielestä hyvä nyrkki sääntö on, että syö kaksi lämmintä ateriaa päivittäin jossa on hiilarit ja proteinit. Proteinia siis kannatata nauttia joka aterialla kohtuudella. Jotta lihakset kasvavat, tarvitsee myös proteinin lisäksi oikeanlaista rasvaa. Rasvan saantia ei siis kannata pelätä kunhan se on oikeanlaista ja hyvää rasvaa. Parhaimpia proteinin lähteitä on kana ja esim kanajauheliha. Sekä kanamunat, rahka, pavut, linssit, raejuusto, kala, avokado jne. Pähkinöistä saa myös niitä hyviä rasvoja. Ja niinsanottuja tyhjiä kaloreita sisältäviä ruokia kannattaa välttää esim. juuri riisikakkuja. Mutta jos laittaa paljon niihin täytettä jossa proteinia ja hiilaria silloin se on ok. Mutta mielummin söisi useasti päivässä ja pienempiä annoksia, kuin se, että harvoin ja isoja annoksia (jolloin saattaa syödä jopa liikaa). Ja kannattaa aina varata mukaan hedelmiä, pähkinöitä tai muuta helposti mukaan otettavaa syötävää, ettei sitten käy niin, että jos unohtuu esim sielä kaupungilla olemaan pitkään, että ei ole mitään syönyt moneen tuntiin tai ole mitään syötävää. Tulipas paljon tekstiä.. :D Mutta jos tulee jotain mieleen kysyttävää ruokailuun taikka reeniin, nii voi ihmeessä kysyä! Tsemppiä treenaamiseen! ps. Ihanat ruokakuvat, ihan nälkä tuli kun kahto kuvia! :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Kiitos Senja :) Joo totta kai saa vinkkejä heittää ja mielellään otankin vastaan kehitysideoita! Osa tuosta joo tuttua olikin, mutta kertaus on opintojen äiti ;) Kiitos!

      Poista
    2. Niin ja hyvä tietää, että voi kysyä jos tulee mieleen jotain oleellista! :)

      Poista

Back to Top