10 VINKKIÄ MOTIVAATIOON JA HYVINVOINTIIN


Vinkkasin teille hetki sitten täällä postauksessa, josta löytyy Junkyard XX-XY Active -malliston uusia treenivaatteita, että palaan vielä tähän motivaatio puoleen syvemminkin. Ja tänään on sen aika ja puhutaan nyt vähän poikkeuksellisesti treenijutuistakin - mikä muu päivä kuin maanantai vois ollakaan parempi?

Tiedä ja muista se fiilis, mikä liikkumisen jälkeen tulee - Ja kyllä sä tiedät, joskus se vaan saattaa unohtua. Liikkuessa aivot tuottaa niin sanottuja hyvän olon hormooneja, jotka liittyy siihen fiilikseen ja laskee stressitasoakin. Mulla ainakin olo on energinen ja itseeni tyytyväinen hyvän treenin jälkeen ja jo pelkkä kävelylenkki ulkona tekee hyvää. Muistutan taas siitä hyvinvoinnista sananmukaisessa merkityksessä.

Tee osaksi arkea - Mä laitan yleensä ihan kalenteriin ylös kaikki treenit ja lenkit viikon alussa, koska muuten saatan luistaa niistä tosi äkkiä. Tässä muutaman vuoden aikana treeneistä on tullut osa arkea ja ruokatottumukset on muuttuneet ihan itsestään. Voidaan siis puhua ennemmin elämäntavasta kuin mistään väliaikaisesta kuurista.


Syö tarpeeksi - Tähän nyt tottakai vaikuttaa ne omat lähtökohdat ja tavoitteet, että mikä on tarpeeksi, mutta jos nyt puhutaan ihan normaalipainoisesta niin mä oon sillä kannalla, että oikeeta kunnon ruokaa voi syödä oikeesti paljon ilman sen suurempaa kyttäämistä. Varsinkin jos liikkuu paljon. Ihan jo sen takia, että jaksat ja minimoit nälkäkiukut.

Löydä sulle sopiva tapa liikkua - Ei kaikkien tarvii mennä salille tai jumppatunneille eikä kaikkien tarvii käydä juoksulenkillä tai pelaamassa pallopelejä. Löydä se sulle mieluisin tapa liikkua - onko se salitreeni, ryhmäliikunta, tanssi, crossfit, kotijumppa, lenkki, sulkapallo, hiihto vai jotain ihan muuta? Tai se voi olla myös kohtuudella kaikkia näitä tai se voi olla ihan pelkkä hyötyliikunta jos liikunta muuten ei vaan oo sun juttu, ei kaikkien tarvii olla himoliikkujia. 

Kivat puitteet - Se voi olla viihtyisä sali ja lenkkiympäristö, se voi olla siistit treenivaatteet tai uudet lenkkarit. Usko pois, ne motivoi yllättävän paljon.


Kaveri kans - Joskus voi olla kivempaa mennä ja tehdä kaverin kanssa. Mä käyn yleensä lenkillä jonkun kanssa mutta salilla tykkään tehdä ihan itsekseni. Ja tässä on se hyvä puoli, että jos itse tekeekin mieli jäädäkin kotiin niin useinkaan sitä ei sitten jää koska on jo sovittu toisen kanssa ja on kuitenkin joku joka tsemppaa.

Aseta tavoite - Mä oon sitä mieltä, että kyse ei tarvii olla pudotetuista kiloista, mä en usko kiloihin vaan siihen omaan oloon ja peilikuvaan. Mutta myös se voi olla tavoite, jos se tuntuu hyvältä, mutta se voi olla myös joku tavoitesteppi, että jaksatkin kyykätä kymmenen kiloa lisää tai jaksat juosta pari lyhtypylvästä pidemmälle. Tai sulla voi olla inspiraatiokansio vaikka Pinterestissä, josta löydät vaikka kivoja kroppia, jollaisen itsekin tahtoisit. Mutta tavoitteet kannattaa ottaa pienet stepit kerrallaan niin se motivoi sua enemmän saavuttamaan enemmän.

Muista kehonhuolto ja lepo - Tässä olis mullakin parannettavaa... Venyttely, jooga ja lepopäivät on aika jees. Vältät pahimmat jumit ja kivut.


Palkitse itses - Tästä saatetaan olla montaa mieltä, mutta kyllä mä ajattelen, että tää on ihan hyvä juttu. Sen palkinnon voi sitten miettiä itselleen sopivaksi ja järkeväksi, mutta se voi olla vaikka leffailta ja asiaan kuuluvat herkut, uudet treenikengät, pieni viikonloppureissu tai muuta kivaa. Pitää osata myös höllätä.

Pidä positiivinen fiilis - Postauksessa nimeltään ''10 X MITEN TEHDÄ MAANANTAISTA PAREMPI?'' löytyy samoja vinkkejä jotka soveltuu myös tähän listaan. Jätä valitus ja tee ja mee. Sitä antaa itselleen helpommin luvan jäädä sohvalle suklaapatukan kanssa kun siitä on valittanut ääneen. Pysy positiivisena ja muista, että oot aloittanut itses takia. Joskus on ihan ok skipata jos tuntuu sille, mutta jos lähtökohta olis silti tämä. 

Onko sulla hyviä vinkkejä motivaation ylläpitoon? 

xx Marianne

20 kommenttia

  1. Oi miten hyvät vinkit tässä postauksessa ja damn näytät hyvälle! :)♥

    VastaaPoista
  2. Nää on sellasia mitkä on iskostunut takaraivoon mutta jää niin helposti pois ihan vaan muiden juttujen ekaksi pistämisen takia. Itelläni auttaa tuo kalenteriin treenien merkkaaminen, oon niin kalenterihiiri ja kun en kerta ilman sitä voi muutenkaan elää, miks ei sinne myös treenejä laittaisi!

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niimpä, ihan totta puhut :D Kalenteriin ehdottomasti!

      Poista
  3. Tosi hyviä vinkkejä! Mä kirjotan kanssa ylös treenejä kalenteriin ja lisäksi pidän treenipäiväkirjaa, mikä motivoi entisestään. Kun sinne kirjoittaa treenejään ylös, niin mua ainakin motivoi tekemään enemmän että saa kirjoittaa enemmän ylös ja sitten katsoa jälkeenpäin että olimpa tehokas!

    Lisäksi erityisesti tohon hyvinvoinnin näkökulmaan mä lisäsin itsensä kuuntelun. Se on juttu, mitä mä oon yrittänyt viime aikoina opetella, kun polvi on hajalla ja kipeytyy, mutta silti tekis mieli treenata täysillä. Joskus vaan täytyy antaa kehon levätä!

    Ihana postaus, kauniita kuvia ja hyviä vinkkejä, niinkuin jo sanoinkin! ♥ Ihanaa uutta viikkoa sulle :)

    https://kiiainnanmaa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa kuulla! Kuulostaa tosi hyvälle :) Jep toi on sellanen tosi tärkee asia toi itsensä kuuntelu! Lepo on tärkee osa hyvinvointia :) Kiitos kovasti, aivan ihana kuulla että tykkäät! ♥ Samoin sulle!

      Poista
  4. Tosi hyviä vinkkejä :) Erityisesti tuo itselle mieluisen liikuntamuodon löytäminen on vaikuttanut mulla paljon liikkumismotivaatioon ja lepopäiviä on myös huipputärkeää muistaa pitää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jenny! Mukava kuulla, että siellä ollaan samoilla linjoilla :)

      Poista
  5. Loistavia vinkkejä! Pitäis alkaa kirjoittelemaan tulevia treenejä aina ennakkoon ylös, ettei niistä sitten niin helposti luistettaisi...

    ainoaxberg.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kiitos! Joo se helpottaa siinä hommassa ihan kivasti :)

      Poista
  6. Nää vinkit tuli niiiiin tarpeeseen! Tosi monesti oon miettiny treenaamista ja sen alottamista. Kuitenki aina miettii et mistä alottaa sekä mitä siihen alottamiseen ja ylipäätään treenaamiseen sisältyy tai ainaki mitä kannattaa ite ottaa mukaan.

    http://paula-beautyqueen.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan mahtavaa kuulla! :) Ehdottomasti suosittelen kokeilemaan josko ois se oma juttu, joten rohkeesti sinne treenille vaan! Netistä löytyy paljon hyviä treenivinkkejä ja niitä voi kysyä esim. salin henkilökunnalta tai sitten menee alkuun ohjatuille ryhmäliikunta tunneille! Salille vaan sopivat vaatteet, juomapullo ja mahdollisesti pyyhe :) Ei se sen kummempaa oo!

      Poista
  7. Hyvä kirjoitus! Se onkin haaste, miten motivoitua treenaamaan viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Mun mielestä tärkeintä on liikkua ilon kautta! Jos miettii vain kiinteytymistä tai kilojen tiputtamista, ei se pidemmän päälle motivoi. Täytyy löytää sisäinen palo liikkumiseen❤️
    www.shapeup.fi/blogi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Niimpä, toi on niin totta ja tosi tärkee juttu! ♥

      Poista
  8. Inspiroiva postaus, kiitos tosi paljon! <3

    www.fashionpoetry.eu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti, ihana kuulla! ♥

      Poista
  9. ...jäi kirjoitus kesken eli Ps. Näytät ihan mielettömän upeelta! <3

    www.fashionpoetry.eu

    VastaaPoista
  10. Hei, mä tein kauan kauan sitten (kaukaisessa galaksissa) samantyylisen postauksen, johon koostin mun vinkkejä, miten aloittaa elämäntaparemontti kohti terveellisempää arkea :) Käy ihmeessä vilkaisemassa, jos kiinnostaa!
    https://notsodamnmainstream.blogspot.fi/2016/09/ei-ihan-sokeriton-syyskuu-10.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hyvältä, käyn kurkkimassa! :)

      Poista

Back to Top